Zoeken

Ja, ik ontvang graag
maandelijks jullie nieuws!

Ik ben geïnteresseerd in:

algemene nieuwsbrief
dans
literatuur
muziektheater
popmuziek
theater
makersnieuwsbrief

Simone Atangana Bekono

writer

Simone Atangana Bekono (1991) graduated from Creative Writing ArtEZ in 2016 with a collection of poems and letters called hoe de eerste vonken zichtbaar waren (how the first sparks were visible), which was republished by Wintertuin Uitgeverij in collaboration with Lebowski Publishers. Since then her work has been published on literary platforms De Optimist, Samplekanon and De Gids. She performed at Nacht van de Poëzie, Wintertuinfestival and Read my World. In 2016 she was selected to take part in the Slow Writing Lab. One of her stories appeared in Zwart, an anthology of Afro-European literature from the Low Countries. Simone was also selected for Connecting Emerging Literary Artists, a talent development for writers and translators from six European countires.

​In 2018 hoe de eerste vonken zichtbaar waren was awarded the Poëziedebuutprijs Aan Zee. That year Simone also took part in a residency in Paris with Flemish Dutch House deBuren. She is currently working on a novel that will be published by Lebowski Publishers. Her work focuses on the impact of social stigmas concerning race and gender on the individual.

Lof voor hoe de eerste vonken zichtbaar waren

**** De Volkskrant en ***** De Standaard der Letteren

“Dat deze gedichten geschreven moesten worden, is onmiddellijk duidelijk. De regels staan onder spanning van woede, onbegrip, de noodzaak om woorden te vinden voor wat zich voordoet als vanzelfsprekend, maar onacceptabel is. (…) Wat de gedichten verbindt, is een solide stem die niets uit de weg gaat, zelfs vergezochte associaties niet. Deze blijken tot fijnbesnaarde, krachtige, epische poëzie te voeren.” Uit: De solide stem van Simone Atangana Bekono gaat niets uit de weg

“Het sterke van hoe de eerste vonken zichtbaar waren is dat Atangana Bekono haar thematiek even luchtig als dwingend ontvouwt, zonder ook maar één keer prekerig te worden. Haar vlijmscherpe, redenerende taal – waarin de WestAfrikaanse Yemayá en de AntiekGriekse Circe moeiteloos naast elkaar functioneren – nodigt de lezer uitdrukkelijk uit ook op de eigen vooronderstellingen over het lichaam te reflecteren. Wie die uitnodiging aanvaardt, ziet de vonken zichtbaar worden.” Uit: Ten strijde met verzen

“Bekono’s gedichten zijn het sterkst als het urgente verhaal wordt verteld middels associatieve hinkstapsprongen, als de taal herhaalt, herneemt, suggereert, verhult. Achter op de bundel wordt vermeld dat ze aan haar debuutroman werkt. Ik hoop maar dat het niet bij deze ene dichtbundel blijft.” Uit: Duizend keer per dag aan zwart denken

Agenda van Simone Atangana Bekono



View all makers