Zoeken

Ja, ik ontvang graag
maandelijks jullie nieuws!

Ik ben geïnteresseerd in:

algemene nieuwsbrief
dans
literatuur
muziektheater
popmuziek
theater
makersnieuwsbrief

Simone Atangana Bekono

writer

Simone Atangana Bekono (1991) graduated from Creative Writing ArtEZ in 2016 with a collection of poems and letters called hoe de eerste vonken zichtbaar waren (how the first sparks were visible). Since then her work has been published on literary platforms De Optimist, Samplekanon and in De Gids. This year she has been selected to take part in the Slow Writing Lab. Her work focuses on the impact of social stigmas concerning race and gender on the individual. Simone is enrolled in a talent development programme from Interdisciplinary Production House De Nieuwe Oost | Wintertuin.

Lof voor hoe de eerste vonken zichtbaar waren

**** De Volkskrant en ***** De Standaard der Letteren

“Dat deze gedichten geschreven moesten worden, is onmiddellijk duidelijk. De regels staan onder spanning van woede, onbegrip, de noodzaak om woorden te vinden voor wat zich voordoet als vanzelfsprekend, maar onacceptabel is. (…) Wat de gedichten verbindt, is een solide stem die niets uit de weg gaat, zelfs vergezochte associaties niet. Deze blijken tot fijnbesnaarde, krachtige, epische poëzie te voeren.” Uit: De solide stem van Simone Atangana Bekono gaat niets uit de weg

“Het sterke van hoe de eerste vonken zichtbaar waren is dat Atangana Bekono haar thematiek even luchtig als dwingend ontvouwt, zonder ook maar één keer prekerig te worden. Haar vlijmscherpe, redenerende taal – waarin de WestAfrikaanse Yemayá en de AntiekGriekse Circe moeiteloos naast elkaar functioneren – nodigt de lezer uitdrukkelijk uit ook op de eigen vooronderstellingen over het lichaam te reflecteren. Wie die uitnodiging aanvaardt, ziet de vonken zichtbaar worden.” Uit: Ten strijde met verzen

“Bekono’s gedichten zijn het sterkst als het urgente verhaal wordt verteld middels associatieve hinkstapsprongen, als de taal herhaalt, herneemt, suggereert, verhult. Achter op de bundel wordt vermeld dat ze aan haar debuutroman werkt. Ik hoop maar dat het niet bij deze ene dichtbundel blijft.” Uit: Duizend keer per dag aan zwart denken