Zoeken

Ja, ik ontvang graag
maandelijks jullie nieuws!

Ik ben geïnteresseerd in:

algemene nieuwsbrief
dans
literatuur
muziektheater
popmuziek
theater
makersnieuwsbrief

Programmeursdag De Nieuwe Oost 2019

Speciaal voor programmeurs en programmamakers

Inhoud programma

11:00-11:30 Inloop met koffie

11:30-11:40 Opening door Kim van Kaam (hoofd literaire talentontwikkeling)

11:40 uur Start programma:

  • Preview van de voorstelling Moving Sounds door urban choreograaf Ruben Chi. Bekijk hier alvast de teaser;
  • Panel 1: het podium als safe space met Maya Shamir (Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam), Selm Wenselaers (dramaturg/producer/curator) en Damani Leidsman (podiumkunstenaar);
  • voordracht van Merel van Slobbe uit haar chapbook Aan de rand van een lichaam (verschijnt 30 november 2019).

12:40-13:25 Lunch

13:25 uur Vervolg programma:

  • Showcase door hiphop-collectief DFG;
  • Panel 2: wat we van hiphop kunnen leren met Rajko Disseldorp (Parool, schrijver Hiphop in NL), Andrew Pinas (SPEC) en Simon Mamahit (Poppunt overijssel);
  • Theatermaker Booi Kluiving geeft een preview van Let’s Play, waarin hij online gaming naar het theater brengt. Lees hier alvast meer over de voorstelling;
  • Wibo Kosters draagt voor en vertelt over Wegenkaart, dichtbundel in de vorm van een lp;
  • Laurens van de Linde treedt op met nieuwe muziek;
  • Panel 3: een vernieuwende kijk op het programmeren van talent  met Kees van Leeuwen (Theater Ins Blau), Emmelie Koster (No Man’s Art Gallery), Jan Hiddink (WORM).

15:40 uur Afsluiting, inclusief een samenvatting van de dag in literaire notulen door schrijver Marjolein Takman

16:00-17:00 Borrel

PANELS

Podium als safe space


Wanneer het podium als safe space wordt gezien, is er ruimte om openlijk in gesprek te gaan zonder veroordeling. Op die manier kan een podium inclusief werken en een stem geven aan minderheden. Wat is de rol van een safe space en inclusiviteit in cultureel produceren en programmeren? Hoe betrek je een zo’n breed mogelijke groep rondom je organisatie, van zowel makers, werknemers als publiek? Welke verantwoordelijkheid heb je als organisatie? Hoe ga je te werk? Heeft een podium – in de breedste zin van het woord – grenzen en waar liggen die?

Panelleden: Maya Shamir (Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam), Selm Wenselaers (dramaturg/producer/curator) en Damani Leidsman (podiumkunstenaar)

Maya Shamir
Maya Shamir is verantwoordelijk voor de programmering van de SLAA (Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam). Van een avond plaatjes draaien met Knausgard tot en met de tweemaandelijkse Leesclub Le Monde in Paradiso; van een (hysterische) literaire programmering op de Europe Endless Express tot en met een workshopreeks speculatieve fictie: ze draait haar hand er niet voor om. Boeken die ze graag heeft gelezen: Ilf en Petrov, De twaalf stoelen. ‘Begin daarmee, als het bevalt praten we verder.’  

Selm Wenselaers
Selm Wenselaers studeerde geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen en de Freie Universität Berlin. Selm werkte als freelance onderzoeker en productieleider voor musea, productiehuizen en podiumkunstenaars. Hen schrijft artikels voor o.a. De Oorlogskranten, EOS Magazine, Trouw en Knack. In 2014 was Selm vaste gast in het Radio 1 programma ‘De bende van Einstein met wekelijkse bijdragen over utopisten. Voor Vlaams-Nederlands Huis deBuren treedt hen regelmatig op als moderator bij nagesprekken. Met theatermaakster Suzanne Grotenhuis maakte Selm de voorstellingen ‘Zwarte Woud Forever’ (2012), ‘De Ark Trilogie’ (2015) en ‘On Ice’ (2016). In het verlengde hiervan volgde een samenwerking met De Nwe Tijd. In 2017 verhuisde Selm naar Amsterdam en ging daar aan de slag bij Frascati als dramaturg en programmeur. In 2018 maakte hen de overstap naar Productiehuis Theater Rotterdam voor de functie van artistiek coördinator. Vanaf 2019 werkt Selm op freelance basis als dramaturg, gespreksleider, curator, schrijver en onderzoeker. Per april 2019 is hen verbonden aan Museum Arnhem als stadsconservator.

Damani Leidsman is podiumkunstenaar, maker, docent en (freelance) consultant/projectleider. Als maker onderzoekt Damani voornamelijk de community en sociale functies van kunst, hiernaast adviseert hij organisaties bij vraagstukken over talentontwikkeling, kunsteducatie, diversiteit en een gezond makersklimaat. Damani is adviseur bij het Amsterdams fonds voor de kunst en mede-oprichter/bestuurslid van CLOUD/Danslab, een broedplaats en onderzoeksruimte voor beweging, dans en performance.

Wat we kunnen leren van Hip hop
Er is geen stroming zo vertegenwoordigd in de hitlijsten, het straatbeeld en in jongerenculturen: Hiphop. Hoewel deze stroming in Nederland een rijke geschiedenis kent werd het tot voor kort nog vaak onterecht behandeld als het ondergeschoven kind.

In dit panel onderzoeken we wat we kunnen leren van de enorme opkomst van Hiphop en hoe het als geen ander jongeren aan zich weet te binden. Kunnen we als podia Hiphop meer integreren om de jongere doelgroep aan ons binden?

Panelleden: Rajko Disseldorp (Auteur “Hiphop in Nederland”), Andrew Pinas (SPEC. artist management) en Simon Mamahit (Poppunt Gelderland, Cultuur Oost).

Rajko Disseldorp
Rajko Disseldorp (1993) is een Nederlandse journalist en cabaretier. Hij publiceerde onder andere in Het Parool, de Volkskrant, Trouw en AD. Ook is hij actief in het cabaretduo Rajko en zijn broer. Rajko schreef het boek “Hiphop in Nederland”, waar hij in twee jaar de tien meest toonaangevende rappers van het moment interviewde. Het resultaat: tien intrigerende portretten die samen een inhoudelijk en indringend beeld schetsen van hiphop in Nederland.

Andrew Pinas
Met meer dan 20 jaar ervaring in de muzieksector heeft Andrew Pinas een breed aantal rollen vervuld, van productie tot management en van concept development tot het scouten van nieuw talent. Als manager bij SPEC (managementbedrijf van Ali B), dat verantwoordelijk is voor acts als Ronnie Flex, Boef en Famke Louise, begeleidt hij talentvolle acts in elk aspect van hun loopbaan.

Simon Mamahit
Simon Mamahit kennen we op het podium en achter de microfoon vooral als ‘Disci’. Hij loopt nu een kleine 15 jaar rond in de hiphopscene van Nederland in verschillende hoedanigheden. Als rapper van Disci X Lerrie, Altijd Onderweg, spoken word resident en host bij Mensen Zeggen Dingen en als vaste presentator van onder andere Valkhof Festival.
Met een master, een specialisatie in hiphop-studies en een dijk aan netwerk is hij na zijn studie aan de slag gegaan bij Cultuur Oost waar hij zich bezighoudt met alles wat jong, urban en ondernemend is. Zo is hij o.a. bezig met het opzetten van een hiphopkring in de steden Nijmegen, Arnhem en Apeldoorn, advies verlenen aan beleidsmakers en fondsen en houd hij zich bezig met urban talent bij Poppunt Gelderland.

Een vernieuwende kijk op het programmeren van talent
Jonge talenten zijn de makers van de toekomst – en verdienen dus de ruimte op onze podia, festivals en programma’s. De onbekende namen en geringe publieksopbouw maken deze artistieke voorhoede vaak echter tot zogenaamde ‘risicovolle programmering.’ Jong en onbekend talent trekt niet altijd gegarandeerd volle zalen of onverdeeld positieve persaandacht. In dit panel laten we een aantal sprekers aan het woord die op innovatieve en creatieve manieren aanstormend talent programmeren, marketen of cureren. Wat zijn de moeilijkheden en waar liggen de kansen om publiek op creatieve manieren te enthousiasmeren voor dat wat ze nog niet kennen?

Panelleden: Jan Hiddink (WORM Rotterdam), Kees van Leeuwen (Theater Ins Blau Leiden), Emmelie Koster (No Man’s Art Gallery)

 

FACEBOOK EVENT & TICKETS

 

Gerelateerde items