Zoeken

Ja, ik ontvang graag
maandelijks jullie nieuws!

Ik ben geïnteresseerd in:

algemene nieuwsbrief
dans
literatuur
muziektheater
popmuziek
theater
makersnieuwsbrief

Jens van Daele

choreograaf

Jens van Daele (1972) volgde zijn opleiding tot klassiek danser aan het Stedelijk Instituut voor Ballet te Antwerpen en begin zijn carrière als danser bij het Ballet Royal Wallonie. Vervolgens danste hij bij Introdans, het Canadese O Vertigo Dance, Conny Janssen Danst, Rogie & Company en Club Guy & Roni. In 2004 werd hij onderscheiden met een Zwaan, de meest prestigieuze prijs op dansgebied voor zijn rol in Spring van Rogie & Company.

Vanaf 1999 begint hij met het maken van eigen choreografieën. Via Dansateliers en Lantaren-Venster vindt hij onderdak bij productiehuis De Nieuwe Oost. Bij ons maakte hij zeven voorstellingen rondom de zeven hoofdzonden (2005 – 2011) en maakte hij Voor het Oerol Festival op Terschelling drie dansvoorstellingen op locatie: Sailors’ Wives (2005), Flangs Plak (2006) en Witches on Speed (2007). In 2013 heeft Jens van Daele zijn eigen stichting opgericht en maakte hij samen met De Nieuwe Oost nog een aantal coproducties, waaronder About Lucian (2015) en Over onze vader(2016).

“Ik zie mijn werk als krachtig, ongepolijst en poëtisch. Mijn startpunt is nooit abstract. Voor zomaar een mooi ballet moet je niet bij mij zijn. Ik werk steeds vanuit een emotie, een verhaal of een thema dat me boeit. Vanuit mijn onderbuik ga ik aan de slag met mijn instincten, intuïtie, associaties… om die tenslotte te abstraheren naar een danstaal die technisch veeleisend en krachtig is. Met elk van mijn choreografieën wil ik het publiek een reis laten maken langs onze basisemoties. Ik wil mensen op alle vlakken raken. Kort gezegd: pijn is pijn en ook díe mag het publiek voelen. Ik wil graag een publiek dat na de voorstelling kan zeggen dat het mooi was, maar dat zeker ook nog naduizelt van de klap. Daarvoor trek ik alle emotionele registers bij het publiek open. Laat die buiken maar stromen. Niet achterover zakken in het pluche om zalig van schoonheid bediend te worden, maar mensen laten ‘denken’ met hun buik.”