Zoeken

Ja, ik ontvang graag
maandelijks jullie nieuws!

Ik ben geïnteresseerd in:

algemene nieuwsbrief
dans
literatuur
muziektheater
popmuziek
theater

Makers De Nieuwe Oost 2021

Maakpraktijk Fase 1

8 tot 12 maanden | 10-12 trajecten

Inventarisatie van de doelen en ambities van de makers staat centraal. Dit is samen met onderzoek doen het startpunt voor deze fase. Bij performing kan dat ondersteund worden met een residentie en presentatie, bij publishing met ontwikkelen van nieuwe teksten of tracks onder begeleiding. Deze fase leidt onder meer tot online publicaties en optredens.

Makers Fase 1

  • Anton van der Sluis is fysiek performer die zijn eerste stappen zet in het makerschap. Nam onder andere deel aan Moving Futures 2020, Dance Flavours Performance Night, Uurtje Oost.
  • Wensley Piqué, poppenspel, performer, choreograaf en theatermaker; deelnemer Uurtje Oost, lid programmaraad Theater a/d Rijn, wordt ook ondersteund door Bijlmer Parktheater, Feikes Huis en Rose Stories
  • Hanneke van der Paardt, tekstschrijver en acteur op snijvlak tussen literatuur en theater; deed een residentie in Theater a/d Rijn, deelnemer Uurtje Oost en Het Wilde Oosten 2019. Speelde in producties van Het Zuidelijk Toneel en Toneelgroep Oostpool (Ubuntu)
  • Ibrah Silas Jackson, hiphop, mbo-artiest RijnIJssel, oprichter danscollectief Urban Create (Rotterdam), deelnemer Operation Beats, Uurtje Oost, Arnhemse Uitnacht 2020.
  • Hélène Christelle Munganyende, schrijver, sociaal cultureel commentator; medepresentator podcast Fufu & Dadels, publiceert over feminisme en (pop)cultuur
  • Alioune Diagne is afkomstig uit Senegal en sinds ruim twee jaar woonachtig in Kampen. De afgelopen tien jaar heeft hij op artistiek en cultureel vlak veel bereikt en betekend op lokaal, nationaal en internationaal niveau. Dit komt tot uitdrukking in drie grote projecten: 1) een multidisciplinaire culturele broedplaats in Saint-Louis, Senegal, genaamd het Château, 2) het jaarlijkse internationale festival Duo Solo Danse voor hedendaagse dans in Saint-Louis en 3) Compagnie Diagn’Art, waarmee hij dansproducties maakt die wereldwijd te zien zijn. Hij heeft een groot netwerk in Afrika, Frankrijk , Spanje en Brazilië.
  • Christiaan Lomans, queerschrijver, muzikant en programmamaker bij Perdu, novelle Een mensvormig gat, geselecteerd voor Slow Writing Lab.
  • Jordi Lammers, verhalen en gedichten in De Revisor, Op Ruwe Planken, essays Rekto:Verso, optredens Nijmeegse Kunstnacht, Nijmeegs Boekenfeest en International Literature Festival Utrecht
  • Nicole Kaandorp, verhalen in de Sampler van Das Mag, op De Optimist, optreden Mensen Zeggen Dingen, shortlist Joost Zwagerman Essayprijs 2018, winnaar Lowlands Schrijfwedstrijd 2019
  • Ruben Maathuis, Koen Vosmeijer, Koen Klunder, als Fusus, producers/multi-instrumentalisten mix van klassiek slagwerk en elektronische muziek
  • Milaisa Breeveld, zangeres met band A Mili, Nederlandstalige songs met pop, urban en hiphop invloeden, ervaring festival en clubshows
  • Minka Hebing, maakt met MINKA Nederlandstalige electropop, uitdagende teksten en een ontwapenend karakter

TOTAAL: 12 makers in fase 1

Maakpraktijk Fase 2

Duur op maat, gemiddeld 12-16 maanden | 8-10 trajecten

Deze fase staat in het teken van de vestiging en verdieping van het makerschap en de presentatie aan professionals uit het veld.

• Makers werken met een klein team toe naar een kleine productie die wordt getoond in thuisbasis Theater a/d Rijn en/of een aantal keren in het land.
• Makers komen in beeld bij professionals uit het veld, zoals programmeurs, festivals, uitgevers. Naast de expertise van DNO wordt een externe coach via het netwerk betrokken.
• Makers werken in een residentie aan de publicatie van een chapbook en/of een EP-release. Met een chapbook komt de schrijver in beeld bij professionals. Dit gebeurt onder begeleiding van een interne en een externe redacteur. Een EP-release wordt begeleid door DNO en door externe coaches, zoals Shaleish Bahoran.

Makers Fase 2

  • Tim Hammer, studeerde Muziektheater aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten Arnhem (2012). Nadien verdiepte hij zich in het traditionele Bunraku poppenspel in Japan en studeerde performance en zang bij het Roy Hart Theater in Zuid-Frankrijk. Tim wordt als maker niet alleen begeleid door De Nieuwe Oost, maar ook door KASCO (voorheen Kameroperahuis) en Ulrike Quade Company. Hij heeft een fascinatie voor Japan en Bunraku (Japans poppenspel).
  • MAISON the FAUX, modecollectief met ambitie op het terrein van regie en performance, sterk gericht op performance en onderzoek naar authenticiteit en kunstmatigheid, ondersteund door De Nieuwe Oost en NNT Club Guy en Roni in Groningen, curator-avonden in Theater a/d Rijn en de Machinefabriek, Groningen.
  • Ludwig Bindervoet, maker bij URLAND en acteur bij Toneelgroep Oostpool, gedreven door werking van taal, wil zich als zelfstandige maker gaan ontwikkelen. Onder begeleiding van De Nieuwe Oost maakt hij PATROON (2020), voorstelling gebaseerd op Kafka’s Brief aan vader, geschreven door zijn vader Erik Bindervoet, een coproductie met Toneelgroep Oostpool en URLAND.
  • Yentl van Stokkum, poëzie, proza en toneel, alumna HKU Writing for Performance, geselecteerd talentontwikkelingstraject Slow Writing Lab van het Nederlands Letterenfonds. Gedichten van haar hand werden opgenomen in de bundel Nyx door Uitgeverij Chaos. Yentl droeg o.a. voor in Perdu, op het Betweterfestival, Dichters in de Prinsentuin, het Nijmeegs Boekenfeest en Lowlands. Als toneelschrijver schreef Yentl voor Studio Figur, De Orde van de Dag, HNTjong en werd in 2019 de door haar geschreven voorstelling Chimo zei Lila genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs. Op
    dit moment doet Yentl onderzoek naar de grens tussen poëzie en séance, aan de hand van het leven en werk van Emily Brontë.
  • Jorina van der Laan studeerde Creative Writing aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten. Met haar afstudeerwerk Jongens zoals wij worden niet verliefd won ze in 2015 de Nieuwe Types Afstudeerprijs. Jorina droeg voor diverse literaire podia en leverde een bijdrage aan theatergezelschap Nachtgasten
  • Laurens van de Linde is liedtekstschrijver en muzikant. Hij publiceerde in VOX, op De Optimist, in de literaire podcast Ondercast, en trad op tijdens onder meer het Valkhoffestival, Festival de Oversteek en het Nijmeegs Boekenfeest, en maakte een audiovoorstelling voor Oorzaken Festival in samenwerking met zes andere makers. In 2018 bracht Laurens onder de naam LRNS de cassette Indoor Astronauts uit, en in april 2019 stond hij met Nederlandstalige liedjes in het voorprogramma van Lucky Fonz III in Doornroosje.
  • Bob Vanden Broeck schrijft poëzie en werkt nu tijdelijk mee als assistent-curator aan de VUB. Bobs poëzie verscheen reeds in o.a. Het Liegend Konijn, DW B en op de Internet Gids. In 2017 nam hij deel aan de Parijsresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Zijn poëzie wil vooral bruggen slaan tussen verschillende maatschappelijke disciplines en uiteenlopende gebieden en tijdsvlakken. Daarnaast schrijft hij teksten over hedendaagse kunst en poëzie voor onder andere rekto:verso en De Reactor en werkte hij mee aan kunstpublicaties in binnen- en buitenland.
  • Isabelle Renate la Poutré: Fotografe en documentairemaakster in de muzieksector. Werkt nu, in samenwerking met De Nieuwe Oost, aan haar documentaire No Way Back. Hierin volgt ze drie jonge artiesten, Jeangu Macrooy, A Mili en Xillan binnen hun passie en hun overlevingskans binnen het Nederlandse systeem, en brengt tegelijkertijd de verhoudingen tussen Nederland en Suriname op het gebied van school en werk, acceptatie van homoseksualiteit, en de (regionale) muziekindustrie.

TOTAAL: 8 makers fase 2

Maakpraktijk fase 3

duur op maat, gemiddeld 12-16 maanden | 8-10 trajecten

DNO ondersteunt makers bij de verdieping en de verbreding van hun netwerk.

• Ze maken grotere producties met meer speelbeurten, of werken met een agent of een boeker.
• De maker profileert zich steeds meer in een eigen beroepspraktijk en bouwt een netwerk om zich heen.
• Centraal staan verdieping en onderzoek (onder begeleiding, maar minder intensief); naast de zakelijke ontwikkeling van een beroepspraktijk die in de volgende fase gevestigd kan worden.
• In deze fase wordt het proces circulair: deze makers begeleiden nu beginnende makers in fase 1.

Makers Fase 3

  • Booi Kluiving, schrijver, theatermaker en acteur en gedreven gefascineerd door de internetgeneratie. Focus op voorstellingen en educatie voor jongeren, maker van KEK (over alt-right fora) en Let’s Play (gamers op YouTube), geplande voorstellingen over memes en ASMR-video’s (Autonomous Sensory Meridian Response).
  • Ruben Chi: hiphopdanser (popping, locking, breakdance, funky style), ambitie om met andere kunstenaars een brug te slaan tussen urban dans en hedendaagse dans, werkt samen met Arnhemse Meisjes, lid programmaraad Theater a/d Rijn, organisator SoulCypher met Stadstheater Arnhem en Studio26, maakt in 2021 een grotezaalproductie met Introdans.
  • Max Hermens is schrijver en letterkundige. Zijn werk verscheen onder andere in Das Magazin en op Rekto:Verso, deFusie, Hard//hoofd, De Optimist en De Internet Gids. Hij droeg onder meer voor op het Valkhoffestival, festival De Oversteek en het Wintertuinfestival. Daarnaast geeft hij schrijfcursussen op de Radboud Universiteit. Zijn verhalen gaan over het platteland en de natuur, en over kinderen die op onbenullige avonturen gaan. Deze verhalen werden gebundeld in het chapbook Toch zonken ze niet, dat in het najaar van 2019 verscheen bij Wintertuin Uitgeverij.
  • Merel van Slobbe schrijft proza en poëzie. Ze studeerde filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar ze in 2016 campusdichter was. In 2017 won ze de Meander Dichtersprijs, en in 2018 nam ze de tweede prijs van de Turing Gedichtenwedstrijd in ontvangst. Merel is onderdeel van het dichterscollectief Poẽzie Colada (voorheen DichterBij), dat literaire avonden op verschillende locaties organiseert. In november 2019 verscheen haar chapbook Aan de rand van een lichaam bij Wintertuin Uitgeverij.
  • Nikki Dekker is schrijver en radiomaker. Ze publiceerde in Tirade, De Gids, Versal Magazine, De Revisor, Deus Ex Machina en op De Optimist. Ze trad op tijdens onder andere Lowlands en Dichters in de Prinsentuin. In 2016 werd ze geselecteerd voor de Parijsresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Haar radiodocumentaire De oppas en ik werd genomineerd voor de Prix Europa en haar podcastreeks Iets doen, hoe doe je dat? kreeg vier sterren in NRC Handelsblad en De Morgen. In november 2018 verscheen bij Wintertuin Uitgeverij haar chapbook een voorwerp dat nog leeft, een bundeling essays en gedichten over de systemen waarin wij allen vastzitten en hoe je daaruit kunt breken. Momenteel werkt ze aan een langer essay en nieuwe gedichten.
  • Corinne Heyrman studeerde Woordkunst in Antwerpen. Ze schrijft proza en non-fictie, maakt theater en radio. Corinne was writer in residence bij Duizel in het Park en droeg voor op onder andere Lowlands en Oerol. Haar werk verhoudt zich in alle vormen tot de maatschappij en de vraag hoe kunst daar iets aan kan bijdragen. In november 2018 verscheen bij Wintertuin Uitgeverij haar chapbook Mogelijke eigenschappen, waarin zij het onderzoeken onderzoekt. Momenteel werkt zij aan een roman die bij De Arbeiderspers zal verschijnen
  • Jante Wortel schrijft proza en poëzie. Ze droeg voor bij onder andere Mooie Woorden, Frontaal, Dichters in de Prinsentuin en Literaire Hemel. Jante studeerde in 2017 af aan Creative Writing ArtEZ met de novelle Als de vogel door het glas vliegt werd daarna geselecteerd voor Arnhemse Nieuwe en het Slow Writing Lab. Jante werkt aan haar debuutroman, die bij uitgeverij Das Mag zal verschijnen.
  • Marjolein Takman schrijft proza en non-fictie. Ze houdt van het vertellen van verhalen, en doet dat regelmatig op diverse podia. Ze studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met de novelle Krimpgebieden. Daarnaast schreef ze columns voor onder andere Expreszo, en verschenen haar verhalen op Tirade, Tijdschrift Ei en De Optimist. In april 2018 verscheen haar chapbook Jachtseizoen.
  • Wibo Kosters: Muzikant/dichter (voormalig stadsdichter), werkte in 2019 aan de elpee Wegenkaart met stadsgedichten op muziek samen met 9 andere muzikanten en acts en 9 kunstenaars. Uitstroom eind 2020.
  • NESS: Zwolse rapper (lid DFG), onderzoekt in het maakproces van zijn nieuwe album tegenstrijdige emoties en werkt met producers van drie generaties met verschillende cultureel/etnische en artistieke achtergronden.
  • Koen Frijns: Schrijft poëzie en theater en is een begenadigd performer. Hij studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ in Arnhem en maakte tijdens zijn studie verschillende solovoorstellingen. Onder de naam Frino bracht hij in het voorjaar van 2019 zijn ep Nestgeur uit, met liedjes in het Standaardnederlands en dialect over de zelfkant van de samenleving.
  • Igor Vrebac, theatermaker met achtergrond in mime en fysiek theater, programmamaker en curator. Werkt vanuit het menselijk lichaam en betekenis ervan. Igor maakte voorheen een succesvol drieluik rondom gender (Macho Macho, TRÆNS en HEROES) en werd in 2018 genomineerd voor de prijs van de Nederlandse Dansdagen als aanstormend choreografietalent. Première van zijn nieuwste voorstelling OMG op Julidans 2020.

TOTAAL: 12 makers fase 3

Maakpraktijk Fase 4

duur op maat: gemiddeld 12-16 maanden | totaal aantal trajecten: minimaal 8 / maximaal 10

Makers die op eigen benen staan, krijgen vraaggerichte ondersteuning, zoals het oprichten van een stichting of het bouwen van een internationaal netwerk.

• Deelnemende makers hebben een zelfstandige beroepspraktijk, een contract bij een uitgeverij of label, een eigen gezelschap of een eigen stichting. Makers initiëren eigen projecten en benaderen DNO als coproducent. Zij vragen een deel van het productiebudget zelf aan of genereren andere eigen inkomsten.
• In fase 4 worden makers begeleid bij de ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten, positionering en marketing. Ze zijn bekend bij fondsen en hebben zich in fondsenwerving succesvol getoond. Ook hebben ze een artistiek team om zich heen gebouwd en een netwerk van professionals.

Makers Fase 4 / uitgestroomde makers maar nog wel verbonden via platforms of begeleiding

  • Joost Oomen is dichter en schrijver. Hij publiceerde de poëziebundels Vliegenierswonden en De stort en maakte de vinylsingle Joost Oomen. Joost is een begenadigd performer en trad onder andere op bij Crossing Border, Lowlands en het Gedichtenbal. Hij programmeerde voor de festivals Dichters in de Prinsentuin en Explore the North, en maakte programma voor De Revisor. In 2016 verscheen bij Wintertuin Uitgeverij zijn chapbook De zon als hij valt, een novelle over de reis die een jongen, een meisje, een oog en een pols afleggen om samen te zijn. De tekst werd bewerkt voor theater door Toneelgroep Azijn en toerde in 2019 door Nederland. Joost werd geselecteerd voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers uit zes Europese landen. In 2018 nam hij deel aan de Parijsresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Momenteel werkt hij aan zijn debuutroman en een derde dichtbundel die zullen verschijnen bij Uitgeverij Querido. In 2020 verschijnt zijn chapbook in vertaling bij de Italiaanse uitgeverij Tunué.
  • Marjolein Visser schrijft proza en non-fictie. Ze won verschillende schrijfwedstrijden, waaronder Writing for Success en de VPRO Bagagedrager. In 2014 verscheen haar chapbook De Kleine Hol Club. Marjolein deed onderzoek over ontwikkelingsorganisaties en PTSS. Ze geeft schrijflessen aan vluchtelingen en werkt aan een project over schrijven voor zieke kinderen. Marjolein werd in 2016 geselecteerd voor het Slow Writing Lab, waarvoor ze naar Mali reisde. Een literair verslag van deze reis verscheen in de VPRO Gids en werd in het voorjaar van 2018 gepubliceerd door Wintertuin Uitgeverij onder de titel Chacun sa chance. Het verhaal van een reis. Mede voor dit werk ontving ze in september 2018 de PAX Duif, van Pax Vredesorganisatie. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman die bij Uitgeverij Podium zal verschijnen.
  • Lotte Lentes schrijft proza en theater, werkte voor Das Magazin en het Vlaamse theatergezelschap NTGent, en schreef voor onder andere Tirade, De Revisor, Hard//hoofd en De Gids. In 2015 verscheen bij Wintertuin Uitgeverij haar chapbook, de novelle De jongen, het stof, dat in 2017 samen met een aantal korte verhalen en essays werd gebundeld onder de titel Een tweede keer kijken. Lotte werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA. In 2017 nam ze deel aan de Parijsresidentie van het Vlaams-Nederlands huis deBuren. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman die zal verschijnen bij Uitgeverij Cossee. Haar chapbook verschijnt in 2020 in Spaanse vertaling bij uitgeverij Lengua de Trapo.
  • Helena Hoogenkamp schrijft proza, poëzie en theater. Haar werk verscheen onder meer in de VPRO Gids en op Volkskrant.nl. Ze studeerde in 2014 af aan de HKU Writing for Performance, en schreef in 2016 een columnreeks voor .UNST. Helena droeg voor op onder andere Lowlands en de Zwarte Cross en won in 2012 de El Hizjra Literatuurprijs. In 2015 verscheen bij Wintertuin Uitgeverij haar chapbook Kleine zeemeermin, per ongeluk dood. Helena schreef voor en speelde in de voorstelling Bliss van Jasper van Luijk. Momenteel werkt ze aan een roman die zal verschijnen bij De Bezige Bij.
  • Lisa Weeda schrijft proza, maakt literair programma bij Mooie Woorden in Utrecht, geeft les aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en regisseerde de VR productie ROZSYPNE over het oorlogsgebied in Oekraïne, die in maart 2019 in première ging op het Passa Porta Festival. Haar werk verscheen onder meer in Das Magazin, de Volkskrant, De Revisor en Tirade. In 2015 werd ze geselecteerd voor het Slow Writing Lab, en in 2016 verscheen bij Wintertuin Uitgeverij haar chapbook De benen van Petrovski. Momenteel werkt ze aan haar debuutroman die zal verschijnen bij Uitgeverij De Bezige Bij.
  • Simone Atangana Bekono studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in herdruk verscheen bij Wintertuin Uitgeverij in samenwerking met Lebowski Publishers. Ze publiceerde op De Optimist, Samplekanon en in De Gids en trad op tijdens de Nacht van de Poëzie en Read my World. Simone werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA. Een van haar verhalen verscheen in Zwart, een bloemlezing met Afro-Europese literatuur uit de Lage Landen, en ze leverde een bijdrage aan Hoe het voelt om van kleur te zijn, de eerste Nederlandse vertaling van het essay van Zora Neale Hurston. In 2018 werd hoe de eerste vonken zichtbaar waren bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee en nam Simone deel aan de Parijsresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. In 2019 was Simone writer in residence van de Gentse Kunstinstelling Vooruit. Haar werk verscheen in vertaling in het Britse literairetijdschrift Modern Poetry in Translation. Momenteel werkt ze aan een roman die bij Lebowski Publishers zal verschijnen.
  • Arnhemse Meisjes, danscollectief; dansperformances in de openbare ruimte, organisator en curator Dance Flavour Performance Nights en workshops voor amateurs, professionals en projecten voor scholen. Winnaar Cultuurprijs Arnhem 2020.
  • Mart van Berckel: wordt zowel door ons als door NNT/Club Guy en Roni ondersteund. Maakte Continenten als laatste voorstelling bij De Nieuwe Oost. Hij doet nog twee residenties bij ons en stroomt daarna uit. Wel blijft hij avonden cureren in Theater a/d Rijn die hij ook in de Machinefabriek in Groningen toont.

TOTAAL: 8 makers fase 4