‘Talentontwikkeling binnen de hedendaagse popcultuur draait om het creëren van tijd en ruimte ten behoeve van de ontwikkeling van de popmuzikant’, zegt Eve Hopkins, artistiek directeur van De Nieuwe Oost. ‘Met Rocco en Junte hebben we twee muzikanten met een uitmuntende staat van dienst, die nauwe banden hebben met de muziekscene rondom Nijmegen en Zwolle en een brede blik op wat er in (Oost-)Nederland en zelfs internationaal speelt.’
De taak van de curatoren is het aandragen en vervolgens artistiek coachen van jong talent uit de popscene. De Nieuwe Oost biedt deze acts en bands een compleet begeleidingstraject wat reikt van de totstandkoming en publicatie van nieuw werk tot het opzetten van tours en het maken van vernieuwende projecten. Daarnaast worden de makers op zakelijk gebied begeleid, geadviseerd en vertegenwoordigd.
Rocco & Sticks
Nijmegenaar Rocco Hueting is de toetsenist en gitarist van rockband De Staat. Na vier albums, een EP, een wereldberoemde videoclip van het nummer Witch Doctor, buitenlands succes en shows met The Rolling Stones en Muse, mag de band zich een van de grootste rockbands van Nederland noemen. Hierdoor kent Rocco het klappen van de zweep en weet hij inmiddels wat er fout en goed kan gaan binnen de popmuziek. Rocco: ‘Als productiehuis kun je een act of band de ruimte en tijd geven waarin zij kunnen experimenteren en andere keuzes kunnen maken dan wanneer ze in de mallemolen moeten meedraaien. De popwereld is immers een snelle wereld.’ Rocco gaat zich vooral focussen op bands.
Junte Uiterwijk richt zich meer op het begeleiden van hiphop- en urban-artiesten. De rapper is beter bekend als Sticks, de frontman van het legendarische Zwolse hiphopcollectief Opgezwolle en van samenwerkingen met onder meer Rico en Typhoon. De samenwerking met De Nieuwe Oost biedt veel kansen aldus Junte: ‘Ik begeleid al enkele jaren zelf jonge artiesten, maar nu staat er een organisatie achter met veel knowhow over talent. Meer koppen betekent meer kennis.’ Zijn visie over talentontwikkeling is helder: ‘Ik denk dat jong talent vooral iemand nodig heeft die voor hen strijdt. Als artiest kun je verzuipen in releases, shows en zakelijke verplichtingen. Er komt zoveel op je bordje en je dient zoveel keuzes te maken. Ga je in clubs en discotheken spelen, of juist in de poppodia?’ Sticks ziet een coach vooral ook als klankbord voor een artiest, die helpt met het maken van scherpe keuzes. Junte: ‘De kracht van “nee” zeggen is belangrijk: ik heb zelf nog het meeste spijt van dingen waar ik “ja” tegen heb gezegd terwijl ik het niet had moeten doen.’
Kwaliteit, arbeidsethos en eigenzinnigheid voorop
Met die ervaring in het achterhoofd gaan ‘Rocco & Sticks’ op zoek naar nieuw talent. Junte Uiterwijk heeft al twee acts op het oog: ‘Ik wil daarnaast verder kijken dan mijn neus lang is, ik sta erg open voor de nieuwe lichting die in Oost-Nederland klaarstaat. In de eerste plaats moet iemand muzikale kwaliteiten hebben, maar ook de werkhouding is belangrijk. De artiest dient open te staan voor samenwerking en moet met kritiek om kunnen gaan.’ Rocco verlangt eigenzinnigheid en vindingrijkheid van de acts die hij cureert: ‘Er moet een drang zijn om een eigen geluid neer te zetten. Alleen jij moet kunnen maken wat jij maakt en iets vertellen wat nog niet gezegd is. Dat moet in alles terugkomen: niet alleen in de muziek, maar bijvoorbeeld ook in de beeldvorming en de podiumpresentatie.’
Artistieke én zakelijke begeleiding
Na het selecteren van de acts stelt De Nieuwe Oost samen met de makers en de curatoren een intensief ontwikkeltraject op. De act of band werkt hierin stapsgewijs toe naar tenminste één grote productie: bijvoorbeeld een album, voorstelling of ander project. Tijdens dit traject wordt naast de artistieke ontwikkeling, ook gefocust op de zakelijke vaardigheden van de makers. Artistiek directeur Eve Hopkins noemt dit “talentontwikkeling met impact”: ‘Bij de artistieke begeleiding staan experiment en vernieuwing centraal, op zakelijk gebied zet De Nieuwe Oost haar netwerkfunctie in ten behoeve van de makers. Hierdoor komen de acts en bands na het uitstromen niet voor verrassingen te staan en leg je een stevig fundament voor de toekomst.’
De talentontwikkeling van De Nieuwe Oost richt zich met name op artiesten die de stadia van showcasefestivals als de Popronde en Eurosonic Noorderslag voorbij zijn, aldus Eve Hopkins. Dat wil zeggen: het gaat bij De Nieuwe Oost om het verdiepen en verbreden van bestaande acts en bands. ‘De Nieuwe Oost zet niet alleen de kennis op het gebied van popmuziek in, maar ook onze expertise vanuit theater, dans en literatuur. Doordat we interdisciplinair denken voed je het ecosysteem van de pop in Oost-Nederland.’
Meer lezen over talentontwikkeling? Kijk op https://denieuweoost.nl/talentontwikkeling/
Rocco Hueting (l) en Junte Uiterwijk (r) staan op de uitkijk voor nieuw talent