Vera (scenograaf) en ik werken heel nauw samen. Dit is onze derde voorstelling samen. We kregen steeds meer zin om de precisie van het beeld-maken een nog grotere rol te laten spelen in ons maakproces. Vaak als je repeteert, sta je eerst vijf weken in een kale studio met een proefdecor, dan maak je een ruwe schets van de voorstelling, en dan moet die voorstelling op het einde ineens in vijf dagen opgesmukt worden met licht, geluid, decor en kostuums. Die tijdsdruk gaat dan ten koste van het experiment, en bovendien is de hiërarchie van de theatrale middelen al meteen vastgelegd: de belichting moet bijvoorbeeld reageren op wat er in de scènes gebeurt.
Nu in Theater aan de Rijn hebben we voor het eerst de luxe om die werkwijze volledig om te gooien. De ruimte die Vera ontwerpt, is het startpunt in het maakproces van de voorstelling. Sommige regisseurs werken vanuit een script, ik werk nu vanuit een ruimte en een beeld. Zodra het decor staat, kijk ik: wat vertelt deze ruimte mij? Welke sfeer, welke beelden roept het op? Wat moet de speelstijl zijn? En dan komt Vera bijvoorbeeld aan met een aquarium: we weten dan allebei nog niet echt waarom, maar dan ga ik ermee aan de slag: wat kan ik er voor scènes mee maken?