Terugblik – Anton van der Sluis over de residentie
1) Waarom wilde je deze residentie doen?
‘Mijn vorige voorstelling Mind the Body heb ik in verschillende stadia, op verschillende plekken steeds door kunnen ontwikkelen. Dat was ongelooflijk fijn, maar ik wilde nu graag een nieuwe voorstelling maken en meer geconcentreerd op één plek werken en ervaren wat dit zou geven. Met de residentie Laten we eens doen alsof… kon ik een eerste stap hierin maken en verder duiken in een aspect wat ook onder de oppervlakte van mijn vorige voorstelling lag: de ‘homo ludens’ ofwel de ‘spelende mens’. In mijn voorstellingen wil ik graag het lichaam van mijn publiek aanspreken, maar ook hun fantasie en hun spelende kant. Waar eerder werk het lichaam als centraal thema had, focust deze residentie zich juist op de fantasie en het spelen.’
2) Wat heb je tijdens de residentie gedaan?
‘In deze residentie onderzocht ik samen met Nick Deroo de ‘spelende mens’. Dus de vraag die ook terug kwam was: wat is spelen precies? Ik had thuis een lijst van opdrachten gemaakt waar we deze week op terug konden vallen, maar we hebben heel uiteenlopende dingen gedaan en ons ook laten inspireren door de kostuums die we hadden en door soms juist ruimte te geven aan het even niet te weten. Dit heeft ervoor gezorgd dat we in deze residentie allerlei verschillende lagen van spelen hebben onderzocht; van het verkleden en doen alsof, tot fysieke transformaties waarin een heel andere kant van mezelf naar boven kwam, tot het spelen met de spiertjes in mijn gezicht en tenen. Ik ben heel nieuwsgierig hoe we deze verschillende elementen kunnen combineren.’
3) Wat neem je mee van het hele proces?
‘Uit deze residentie bleek voor mij opnieuw hoe ongelooflijk belangrijk spelen is. Sommige dagen zat ik vast in mijn hoofd en was ik al aan het reflecteren op wat ik aan het doen was terwijl ik het deed. Maar het opgaan in iets, het genieten ervan, dat zorgt er juist voor dat het vloeit. Voor mij waren die momenten dan ook meteen de meest creatieve momenten. Ik denk dat onze aandacht heel erg versplinterd is en we vaak al veel nadenken of reflecteren terwijl we nog iets aan het beleven zijn. Juist dit gevoel van in het hier en nu zijn, beleven wat je doet en daarvan genieten is voor mij ook spelen. Spelen met wat mogelijk is en het nog niet weten. Ik hoop dat de uiteindelijke voorstelling dat gevoel kan creëren bij het publiek.’