Zoeken

Ja, ik ontvang graag
maandelijks jullie nieuws!

Ik ben geïnteresseerd in:

algemene nieuwsbrief
dans
literatuur
muziektheater
popmuziek
theater
EN

Jaarlijks nodigt De Nieuwe Oost enkele opkomende theater- en dansmakers uit voor een residentie in Theater a/d Rijn. In deze periode kunnen ze onderzoeken, experimenteren en uitproberen onder begeleiding van het De Nieuwe Oost team.

Residentie mei 2021

In samenwerking met food designer Katja Gruijters en performer Arno Verbruggen onderzoekt MAISON the FAUX de zintuiglijke relatie tussen performance, food, vormgeving en mode. Gedurende de 2 weken zullen onderwerpen als overvloed en overdaad, processen van transformatie en menselijkheid worden onderzocht.

Katja Gruijters is een Nederlandse food designer. Al meer dan 20 jaar werkt Katja aan het verduurzamen van ons voedsellandschap en onze eetcultuur. Hierbij zoekt ze verbindingen tussen voedsel, wetenschap, technologie, cultuur, natuur en design. Naast haar werk als food designer, schrijft ze columns voor het magazine ‘Vork’ en geeft ze les op diverse Hogescholen en Universiteiten.

Arno Verbruggen (1997, België) is afgestudeerd aan de Kunstacademie Codarts als contemporary dancer / performer. Hij danste in Club Guy&Roni’s Poetic Disasters Club en werkte voor Aura dance Theater in Kaunas, Litouwen. Daarnaast gaf hij danslessen en werkte hij als freelancer voor verschillende bedrijven, platforms en artiesten zoals MAISON the FAUX, Stef van Looveren, Action Zoo Humain en Romeo Castelluci. Naast het performen maakt hij ook zelf voorstellingen zoals “How to cope with a break up? #tuto”. Zijn kunstopvatting: “Art is where my heart is. I position Art at the level of God and Art is the way to freedom and freedom is our holy work”.

 

Over de makers MAISON the FAUX

Het modehuis en creative studio, MAISON the FAUX, onderzoekt nieuwe vormen van mode door middel van beleving, interactie en performativiteit. Het handschrift van MAISON the FAUX kenmerkt zich door een maximalistische blend van mode, decor, styling en ruimtelijke vormgeving. MAISON the FAUX creëert “FAUXperiences” totaalbelevingen die het publiek uitdagen om de wereld in een nieuw licht te zien. Bij De Nieuwe Oost brengen ze hun ervaring in het theater en zoeken ze de verdieping: waar liggen de grenzen tussen mode en theatraliteit, vorm en inhoud?

Deze residentie mede mogelijk gemaakt is door het Stimuleringsfonds creatieve industrie.

INTERVIEW

  1. Waarom wilden jullie deze residentie doen / wat willen jullie onderzoeken?
    Wat wij interessant vinden aan performance zijn de grenzen tussen publiek en performance. Hoe werkt immersie en hoe laat je je publiek het ultieme gevoel van escapisme ervaren? Het werk van MAISON the FAUX kenmerkt zich door haar multidisciplinaire karakter. We vinden het belangrijk dat alle zintuigen gestimuleerd worden. Als het om smaak en geur gaat zijn hier heel veel stappen in te zetten. Vandaar dat we fooddesigner Katja Gruijters hebben gevraagd met ons 2 weken de verstrengeling tussen food en performance te onderzoeken.
  2. Wat hebben jullie tijdens de residentie gedaan?
    We zijn gedoken in het concept van overvloed en zijn daarop gaan associëren en referenties gaan verzamelen. We hebben ons geconcentreerd op thema’s als sterfelijkheid, verleiding, manipulatie en illusies. Elementen als de tuin der lusten van Jheronimus Bosch, supermarkten en derving stonden aan de basis van het ontwikkelen van smaak, performance en decor. Tijdens de residentie hebben we 3 performance en zintuiglijke lagen uitgewerkt aan de hand van 1 dominant ingrediënt; de aardbei. In de aardbei kwam voor ons alle thematiek samen en dit gaf ons een fijn kader om ons toe te verhouden. De aardbei, die zinnelijke vrucht, verwijst in deze performance naar Jheronimus Bosch, met de Tuin der Lusten. Een perfecte wereld, met een overvloed aan natuur, dieren en eten. De aardbei staat symbool voor perfectie. Maar is die perfectie wel zo perfect? Is smaakverval niet beter dan perfectie, of toch andersom?
  3. Wat nemen jullie mee van deze residentie?
    Het spanningsgebied tussen food en performance is super interessant en geeft heel veel mogelijkheden. We voelden ook heel erg dat het iets is. Het concept dinershow kennen we, maar food echt onderdeel maken van de performance is iets wat we nog niet kennen. Dit maakt het ontzettend inspirerend maar tegelijkertijd complex om uit te werken. Er zitten heel veel elementen bij die je zorgvuldig moet uitwerken om de ervaring te laten kloppen. De residentie was daardoor ontzettend inspirerend en geeft aanleiding tot nieuwe stappen!

Gerelateerde items